N-240 i Margalef

El ministeri de Foment espanyol ha iniciat la construcció de la rotonda de Margalef, al terme municipal de Torregrossa, una de les quatre rotondes previstes en el tram de l’N-240 entre Lleida i les Borges Blanques, segons informa l’ACN.

Els treballs, amb un pressupost de 619.399 euros, tenen un termini d’execució de sis mesos. La subdelegada del Govern espanyol a Lleida, Inma Manso, ha explicat que ja hi ha els diners pressupostats per les tres rotondes pendents i que una de les quals es podria començar a construir abans de finals d’any. Així mateix, Manso ha explicat que els pressupostos de l’Estat espanyol per al 2016 també inclouen una partida d’uns 500.000 per a l’inici de la redacció del projecte de desdoblament d’aquest mateix tram –actuació que reclamen els alcaldes de la zona-, així com 56 milions d’euros per als anys 2017, 2018 i 2018, amb la previsió d’iniciar les obres al 2018.

El projecte de la rotonda de Margalef preveu la substitució de la intersecció existent que té forma de rotonda partida i en la qual el tràfic que circula per l’N-240 té prioritat, per una rotonda sencera que reduirà la velocitat de pas dels vehicles, amb l’objectiu de reduir la sinistralitat en el tram entre Lleida i les Borges Blanques.

La carretera N-240, que va de Tarragona a Osca, es caracteritza en el tram entre les Borges Blanques i Lleida per les múltiples interseccions a nivell, amb accessos directes o bé a través de rotondes partides, i nombrosos accessos a les parcel·les confrontants. El punt quilomètric 78,950, a Margalef, compta amb una intersecció en forma de rotonda partida que permet accedir a la carretera local LV-7022 que es dirigeix a Puigverd de Lleida (Segrià) i a la carretera municipal d’accés a Torregrossa. La calçada té 7 metres d’ample amb vorals entre 0,8 i 1,2 metres i una limitació de velocitat de 80 quilòmetres/hora en el tram d’aproximació a la intersecció.

El projecte preveu transformar la intersecció actual en una rotonda sencera i tancada, que tindrà un radi interior de 15 metres, un ample de calçada anul·lar de 10 metres -amb dos carrils de 5 metres cadascun-, vorals de 0,5 metres i voreres d’1,5 metres. Els vials que connecten amb la rotonda tindran 4 metres d’ample de calçada en les entrades i 5 metres en les sortides. Comptaran amb vorals de 0,5 metres si existeixen voreres confrontants o amb 1,5 metres on no hi hagi voreres.

A més, es rectificarà el traçat de la carretera LV-7022 amb la finalitat de millorar l’angle d’accés a la rotonda. El tram reposat comptarà amb una calçada de 2 carrils, cadascun amb 3 metres d’ample, i vorals d’1 metre. La rotonda i els vials que permetran accedir-hi comptaran amb un nou enllumenat que substituirà a l’existent. L’actuació es completarà amb la instal·lació de nova senyalització, abalisament i barreres de seguretat.

Afectació mínima en el trànsit

Durant una visita a l’inici de les obres acompanyada pels alcaldes de Torregrossa i Puigverd de Lleida, Josep Maria Puig i Benjamí Bosch, respectivament, la subdelegada del govern de l’Estat a Lleida en funcions, Inma Manso, ha explicat que mentre durin els treballs no serà necessari desviar el trànsit que circula per l’N-240. Manso ha explicat que s’ha començat a treballar en l’accés a la carretera a Puigverd de Lleida i que el que és farà al més aviat possible serà tancar la rotonda perquè els conductors es comencin a acostumar a haver-la de fer, reduint la velocitat, i això farà que l’afectació sigui mínima. Tot i això, ha dit que s’hauran de fer talls al trànsit durant els 4 o 5 dies que duri la pavimentació de la rotonda.

Les obres de la segona rotonda podrien començar abans de finals d’any i el desdoblament, al 2018

La subdelegada del Govern espanyol també ha explicat que la voluntat de Foment passa per poder iniciar abans de finals d’any la construcció d’una de altres tres rotondes previstes al terme municipal de Juneda. En aquest sentit ha explicat que ja hi ha prop de 5 milions d’euros destinats per a la construcció d’aquestes altres tres rotondes, que s’aniran fent de forma successiva.

Tot i això, Inma Manso ha recordat que la construcció de quatre rotondes entre Lleida i les Borges era la reclamació que s’havia fet inicialment des del territori, malgrat que ara la demanda dels alcaldes de la zona se centra en el desdoblament d’aquest tram per convertir-lo en autovia, tal com reclamen els ajuntaments que formen part de la plataforma ‘Prou morts a l’N-240’. Sobre aquesta demanda, Manso ha dit que els pressupostos generals de l’Estat ja preveuen destinar aquest 2016 uns 500.000 euros per a l’inici dels estudis del desdoblament i que per als anys 2017, 2018 i 2019 hi ha previstos 56 milions d’euros per a l’execució de l’obra, la previsió per a la qual és que s’iniciï durant el 2018.

Des de la Plataforma ‘Prou morts a l’N-240’, Josep Maria Puig ha valorat positivament com a mesura provisional la construcció de la rotonda de Margalef, així com de les altres tres previstes a Juneda, però ha insistit en reclamar la necessitat del desdoblament per tal de millorar la seguretat i reduir la sinistralitat en aquest tram de carretera.

L’Ateneu Garriguenc i Conca22 demanen que s’obri el peatge mentre durin les obres de la rotonda de Margalef

Al marge de les reivindicacions dels alcaldes, l’Ateneu Popular Garriguenc i el Col·lectiu Conca 22 defensen l’alliberament del peatge de l’autopista AP-2 entre Lleida i Montblanc com la solució més sostenible, econòmica i garantista per tal de reduir a curt termini la sinistralitat en el tram de l’N-240 que uneix aquestes dues localitats. Ambdues entitats defensen que assumir el cost d’anticipar el rescat de la concessió de l’AP-2 seria més econòmic que construir l’autovia.

L’Ateneu Garriguenc i Conca 22 demanen que s’obri el peatge mentre durin les obres de la rotonda de Margalef. D’aquesta manera, consideren que es podria donar una alternativa de pas als conductors per evitar les molèsties causades pels talls a la carretera i els problemes de circulació que derivaran de les obres. Cal recordar que el tram de l’N-240 entre les Borges Blanques i Lleida suporta uns 10.000 vehicles diaris de mitjans, dels quals un 20% són pesants.