27.02.2017 - 07:31
|
Actualització: 27.02.2017 - 08:31
Un total de 876 persones, un 10% del cens de 8.740 votants convocat, han participat en la consulta popular oberta per l’Ajuntament de Mollerussa amb l’objectiu de conèixer l’opinió de la ciutadania sobre la reforma del centre urbà. La consulta ha donat com a guanyadora la proposta Mollerussa + que mai, de l’agrupació de licitadors de Mollerussa representada per Cristina Clotet i composada amb Esther Gatnau. Aquesta proposta ha aconseguit el 58.44% dels vots, mentre que en segon lloc s’ha situat la proposta Tapiz, del valencià Antonio López, amb un 28.69%, i en tercer lloc, Connecta’t, del gabinet barceloní encapçalat per Estanislau Roca i format amb Joan Florit, Aitor Estévez i Yolanda Olmo. Un total de 29 vots han estat en blanc.
L’alcalde Marc Solsona, acompanyat del regidor d’ERC, Narcís Romà, i de la portaveu del PSC, Teresa Ginestà, així com de les regidores de participació Imma Casanella i Griselda Soteras i de la d’Urbanisme, Dolors Bargalló, ha donat a conèixer el resultat. Solsona ha valorat molt positivament el procés consultiu ja que s’ha aconseguit “una alta participació a través d’uns sistema nou a Catalunya en el format ja que tots els vots, tant els telemàtics com els presencials, han estat electrònics”. Narcís Roma, per la seva part, també indicat que “avui s’ha obert un camí important pel que fa a donar la veu al poble perquè decideixi en temes que l’importen”. Per la seva banda, Teresa Ginestà, ha destacat també l’elevada participació ja que “és important que els ciutadans se sentin com a seu aquesta projecte que canviarà la fisonomia de la ciutat”
Proposta orientativa
La proposta guanyadora servirà a l’Ajuntament per orientar la reforma de 10 carrers i places del nucli central de la ciutat, una reforma que ha previst dur a terme abans del 30 de juny del 2018 amb un pressupost de 3 milions d’euros, dels quals la meitat estan subvencionats per la Generalitat a través del Pla de Barris. Aquesta transformació del centre inclou, a més de les places Major, de l’Ajuntament, del Pla d’Urgell i de Manuel Bertrand i adjacents; l’avinguda Catalunya, el carrer Onze de Setembre, de Santa Cristina, de la Ciutat de Lleida, de l’Estrella, de Ponent i de l’Acadèmia. A partir de la propera setmana, Solsona ha indicat que es començarà a treballar amb l’equip guanyador de la consulta i l’oficina tècnica creada per aquesta finalitat en la definició dels projectes executius que han de transformarà l’aparador de la ciutat perquè guanyi en competitivitat.
Més protagonisme per als vianants
Mollerussa + que mai, que com les altres dues dóna prioritat al vianant per davant del cotxe, dibuixa una visió global de la ciutat a partir d’una anella verda que discorre per l’avinguda del Canal, el passeig de la Salle, la zona nord de la via del tren, l’avinguda de la Pau, el passeig de la Sardana i l’avinguda de Catalunya. Es fixa en diferents zones de la ciutat. Una d’elles és l’avinguda del Canal, en la que sense modificar el recorregut del cotxe, proposa canviar l’aparcament de costat, ampliant la vorera existent i potenciant com a zona de passeig i pel carril bici la banda que toca al canal. També en aquesta avinguda apunta la possibilitat de construir un pàrquing soterrat en un solar municipal existent entre l’Escola Municipal de Música i l’edifici Sant Jordi i deixar la part superior de l’aparcament a la cota actual del carrer per tant de dotar l’espai resultant de zona verda i integrar-lo amb l’avinguda.
La proposta també planteja solucions per a la zona de l’avinguda Catalunya i la plaça de Sant Jaume. En aquesta plaça aposta per eliminar part del recorregut dels cotxes, mantenir part de la zona d’aparcament però potenciant la zona verda i el parc infantil amb l’objectiu, també, d’integrar-la a l’avinguda de Catalunya, on creuen necessari treure un sentit de la circulació per fer les voreres més amples i amb més arbrat en la banda nord i deixar l’aparcament a la banda sud. Aquesta modificació permetria una millor integració a l’anella verda plantejada i potenciaria la plaça de Sant Jaume, fins on proposen que arribi el mercat setmanal del dimecres, que mantindria el mateix circuit actual tot i reubicant les parades de l’avinguda del Canal que ocupen des de l’Escola Municipal de Música fins al carrer de Domènec Cardenal.
Un altre dels eixos important de la seva proposta és el carrer de Ferrer i Busquets, on volen potenciar la banda nord, amb arbrat i voreres més amples i sense aparcament, que el situarien en semibateria a la banda sud. A aquest traçat hi hauria dues excepcions: la zona de L’Amistat i la de la de l’església. A la primera, suprimirien l’aparcament del davant del teatre i es convertirà el carrer de la Ciutat de Lleida en ús exclusiu per al vianant amb una zona verda. En la segona, es planteja elevar el nivell de la carretera a la mateixa cota que la vorera per unificar aquest espai amb la plaça de l’Ajuntament tot i permetent el pas dels vehicles com fins ara però facilitant el fet de poder tancar la circulació en dies puntuals per a acollir determinats esdeveniments.
Pel que fa al centre històric, la proposta aposta per unificar les 4 places (Major, de l’Ajuntament, de Manuel Bertrand i del Pla d’Urgell) amb elements semblants amb la distribució de zones verdes, espais de jocs infantils i zones de restauració. L’objectiu és arribar a què sigui un espai d’ús prioritari per al vianant tot i que, d’entrada, habiliten un carril per al trànsit rodat perquè la seva supressió pugui ser progressiva. Quant a la resta de carrers del centre històric, s’aposta per posar-los a un únic nivell amb prioritat per al vianant però permetent el pas de vehicles. La seva idea és potenciar-los també amb l’habilitació en els carrers que ho permetin de mobiliari urbà i d’arbrat.