La Diputació de Lleida ha anunciat tot un paquet de mesures urgents i extraordinàries de caire econòmic pensades per garantir la liquiditat dels ajuntaments i facilitar que puguin fer front a les despeses extraordinàries originades pels esforços que tots els municipis de les terres de Lleida fan per contenir la propagació de la malaltia COVID-19.

El president de la Diputació, Joan Talarn, i el vicepresident Jordi Latorre han comunicat avui aquestes mesures a tots els ajuntaments de la demarcació. La voluntat de la mesura és garantir que els ajuntaments i les empreses privades que presten els seus serveis i subministren als ens locals disposin de la liquiditat econòmica suficient per fer front amb garanties a la crisi sanitària i limitar l’impacte d’una subsegüent crisi econòmica derivada de l’actual situació.

Llars d’infants

Una de les primeres mesures anunciades és l’increment dels ajuts per a llars d’infants, un dels serveis municipals temporalment tancats però que continuen sent bàsics des de l’òptica de la cohesió social als municipis. En aquest sentit, la Diputació de Lleida havia previst als pressupostos de l’any 2020 la corresponent partida per tal de destinar una ajuda de 875 euros per alumne a cada municipi que presti aquest servei. Ara, però, aquesta quantitat s’incrementarà a 1.000 euros per alumne.

Partida per a despeses ordinàries

Així mateix, s’incrementarà en 800.000 euros la partida destinada a ajudar a fer front a les despeses ordinàries dels propis ajuntaments. La partida actual és d’1.000.000 euros. El govern de la Diputació de Lleida considera que totes les alcaldies han de sufragar en aquests dies despeses derivades de la situació d’emergència causada pel COVID-19, i amb aquest increment dels ajuts vol tranquil·litzar les alcaldies, donant el missatge que les empreses privades a les quals hagin de recórrer per aquesta emergència tenen garantit el cobrament dels seus serveis.

Ampliació terminis pagament

D’altra banda, des de l’Organisme Autònom de Gestió i Recaptació de Tributs (OAGRTL) es facilitarà l’ampliació dels terminis per tal que la ciutadania pugui pagar en període de recaptació voluntària els impostos i taxes municipals sense que això suposi endarrerir ni disminuir les bestretes als ajuntaments. En l’actualitat, el període de recaptació voluntària de l’impost sobre vehicles de tracció mecànica finalitzava el dia 30 de març, però ja s’ha signat el decret per mitjà del qual el termini s’allargarà fins al dia 21 de maig.

Per fer possible el manteniment de la capacitat financera dels municipis, la Diputació de Lleida manté el sistema de bestretes reintegrables als ajuntaments, fins i tot la derivada de la recaptació de l’impost de vehicles, i preveu la possibilitat d’incrementar-ne la quantia corresponent en casos d’extraordinària necessitat d’alguns ajuntaments.

Aquestes mesures se sumen a les que ja s’han anunciat els dies previs, com la implementació de la tramitació electrònica d’expedients, l’oferta de cursos en línia per al personal de la pròpia Diputació, dels ajuntaments i dels consells comarcals, i la difusió massiva —a través dels mitjans de comunicació— dels consells i les informacions oficials emanades des del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya.

Per tal de posar en comú totes aquestes línies d’actuació, la setmana vinent es realitzarà una Junta de Portaveus, a través de mitjans electrònics, per tal de respondre les inquietuds o suggeriments dels grups de l’equip de govern i l’oposició. Cal recordar que han quedat suspeses temporalment les reunions de les juntes de govern i informatives, així com el plenari de la institució, que s’hauria d’haver celebrat aquest mateix dijous.

El president Joan Talarn i el vicepresident Jordi Latorre han volgut fer públic el seu agraïment al suport que aquests dies reben des dels grups de l’oposició a la Diputació de Lleida.