La Diputació de Lleida demana finançament a la Unió Europea per al Pla de Rodalia i el Pla de l’Estació de Lleida

VilaWeb
VilaWeb Mollerussa/Foto: Diputació de Lleida
16.10.2020 - 06:54
Actualització: 16.10.2020 - 08:54

El Ple ordinari de la Diputació de Lleida celebrat dijous, de forma híbrida, i presidit per Joan Talarn, ha presentat el que en principi era una moció i que ha acabat convertida en declaració institucional (subscrita per tots els grups polítics), per la qual es demana la implementació i posada en marxa del servei de Rodalia de Lleida que vertebri la mobilitat sostenible i justa «a les Terres de Lleida, Alt Pirineu i Aran», i que insta el Govern espanyol a introduir, dins dels plans de recuperació i resiliència relatius a les reformes i les inversions per al període 2021-2023, la demanda a la Unió de Europea de finançament per al desenvolupament del Pla de Rodalia de Lleida i el Pla de l’Estació pel fet que reuneixen els elements d’impuls de l’economia, transformació digital, transició ecològica, generació d’ocupació sostenible en el futur i el reforç dels serveis públics.

R12

Al mateix temps, es busca el compromís que, en el termini màxim de dos mesos, la Plataforma per a la millora de la línia de tren R12 Lleida-Manresa, impulsada per la Diputació de Lleida, es converteixi en una Comissió de seguiment del Pla de Rodalia de Lleida, incorporant els actors institucionals, econòmics i socials més representatius de les línies incloses al Pla de Rodalia.

La declaració insta el Govern de Catalunya a la redacció abans de sis mesos d’un pla de mobilitat ferroviària de Rodalies de les Terres de Lleida i l’Alt Pirineu amb la participació dels ens territorials afectats, que s’ampliï a les línies Lleida-les Borges Blanques-Montblanc, Lleida-Almacelles-Monsó, Lleida-Balaguer-la Pobla de Segur i Lleida-Cervera-Sant Guim de Freixenet, en la línia desenvolupada a l’informe de CCOO “Rodalies de Lleida, un tren per a la classe treballadora” i assumida per aquesta mateixa institució, contemplant-hi la necessitat de cadències reduïdes i àmplia disponibilitat horària, així com la possible utilització de vehicles tipus tramvia de baixa capacitat i propulsió renovable i autoabastida.

Al mateix temps, es demana que sigui Renfe qui realitzi la prestació de les 12 circulacions en la línia entre Lleida i Manresa.

D’altra banda, s’insta la Diputació a demanar al Govern espanyol i al Govern català que contemplin dins de les Inversions del Pla de Rodalia el desenvolupament del Pla de l’Estació de Lleida, en coordinació amb la Paeria de Lleida, per fer-lo efectiu i aconseguir la intermodalitat imprescindible per fer eficaç el nou projecte de mobilitat vertebradora, sostenible i justa.

Xarxa d’autobusos

També se sol·licita la col·laboració de la Diputació amb el Govern de la Generalitat en l’estudi i redacció d’una xarxa per carretera d’autobusos que siguin alimentadors del servei ferroviari i que cobreixi la mancança en els corredors sense tren entre les capitals de comarca i les principals viles i pobles de les Terres de Lleida, Alt Pirineu i Aran; la cessió total o parcial als ajuntaments afectats dels edificis de les estacions ferroviàries d’acord amb els usos que determini el Pla de Rodalies de les Terres de Lleida, així com la corresponent dotació pressupostària.

Reconeixement al sector de la restauració

El Ple ha començat amb l’informe de Presidència, en el qual el president Joan Talarn ha analitzat les noves restriccions a la mobilitat a causa de la pandèmia de la Covid-19, amb un missatge de “reconeixement al sector de la restauració i l’hostaleria de Lleida, que mostra una maduresa d’un altíssim nivell de seguretat i responsabilitat davant una crisi d’efectes tan inesperats. I, també, una capacitat de resiliència que, estic convençut, mereixerà la justa compensació per part dels nostres governants i la ciutadania”. Talarn ha destacat que, “fruit de les ensenyances que tots hem viscut aquests mesos a les Terres de Lleida, ara s’anuncien restriccions i, al temps, mesures de compensació: 40 milions inicials per al sector de la restauració amb menor facturació; una línia per garantir liquiditat a curt termini dels negocis; i la modificació del Codi Civil per permetre la reducció automàtica de lloguers en cas de tancament d’activitat per culpa de la pandèmia. No ens agrada la contundència d’algunes mesures, però valorem el missatge que no deixarem soles les persones més directament perjudicades”.

Expedients ordinaris

L’apartat dels expedients ordinaris s’ha iniciat amb l’aprovació definitiva de les Bases generals de subvencions de la Diputació de Lleida i dels seus organismes autònoms, així com de les aprovacions inicials del “Modificat núm. 1 del Projecte constructiu. Rehabilitació del Pont de Monares i construcció de via verda a la carretera LV-9121, de la C-13 a Llimiana. PK 0+000 al 0+720. Tram: Cellers”; del “Projecte reduït. Reforçament del ferm a la carretera local LV-3003 de Sant Ramon a Torà. PK 5+860 a PK 10+034. Tram: Ivorra-Torà”; i del “Projecte reduït. Millora de les característiques superficials de la carretera local LV-4241, de Solsona a Coll de Jou. PK 15+500 a PK 23+165: Lladurs-Guixers (Coll de Jou)”.

També s’ha donat el vistiplau a l’aprovació inicial de les Bases específiques per a l’atorgament d’ajuts per a projectes a realitzar per les organitzacions no governamentals per a la sensibilització de la societat en l’àmbit de la cooperació al desenvolupament i la solidaritat internacional, que comptarà amb un pressupost de 55.750 €.

En l’àmbit de la Promoció Econòmica, s’ha donat llum verda al conveni de col·laboració entre la Diputació de Lleida i el Centre d’Estudis Porcins de Catalunya per a l’execució de l’operació “PORCÍ TECNOLÒGIC” que forma part del “PECT El Porcí de Lleida, producció sostenible intel·ligent”.

La sessió plenària ha continuat amb l’aprovació del conveni de col·laboració entre la Diputació de Lleida i el Consorci Localret per a la gestió, coordinació, supervisió i redacció de projectes executius d’infraestructures de telecomunicacions a la demarcació de Lleida, en el marc del Pacte Nacional per a una societat digital; i de l’aprovació de documents tipus del Servei de Noves Tecnologies per a la prestació de serveis de gestió informatitzada, corresponents a la comissió informativa de Noves Tecnologies.

Moció

Finalment, s’ha aprovat la moció presentada pels grups polítics de l’equip de govern (ERC i JxCat) per la qual “la Diputació de Lleida rebutja de forma rotunda i contundent la decisió del Tribunal Suprem d’inhabilitar el president de la Generalitat de Catalunya, Hble. Quim Torra, escollit democràticament pel Parlament de Catalunya mitjançant els nostres vots i després d’investidures fallides”.

En el seu argumentari, la moció recorda que “la sentència del Tribunal Suprem inhabilita el 131è president de la Generalitat de Catalunya per uns fets que no constitueixen cap delicte i que estan emparats en la llibertat d’expressió. Una sentència totalment grotesca i desproporcionada que deriva de la instrumentalització de diverses institucions de l’Estat, com en aquest cas la Junta Electoral Central”.

Al mateix temps, la moció condemna la repressió contra el moviment independentista, exigeix el respecte absolut pels Drets Fonamentals, reclama garantir la separació de poders, demana una justícia justa, ponderada i equilibrada, el màxim respecte per a les institucions catalanes i els representants escollits democràticament, i reitera el compromís en la República Catalana.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any